Spicy Korean Fried Chicken

Assalammualaikum...

Entry kali ini berbeza hahahah. Pernah dengar tak viral pasal one food ni? Spicy korean fried chicken?
hehehe penggemar makanan korea of course suka kanss??

Okay, first of all. Aku bukan penggemar makanan korea but certain tu kalau kena an tekak
melayu pekat aku ni. Okay lahhh....

SKFC ni famous kat kfry tp since Kuantan xda restoran tu so macam tiada peluang nak merasa..
Adik aku ni tak habis2 ajak cari kedai yang buat SKFC ni tp tulah aku malas na melayan..

Nak ayam goreng sangat suh MA buat . Lagi sedap! air tangan EMAK memang ler sedap oak weh! 
Then hari itu ada makan 1 tempat ni dgn family and ada yang jual SKFC ni. 6pcs RM10
Aku tak tahu mahal ke murah but the size tu kecil jer.. 

ooo not bad lah rasa dia. Then aku try buat sendiri.. HUH! lg sedap lahh
*Masuk bakul angkat sendiri.... hehehe

So since aku boleh buat and family and ada kawan2 minta aku buatkan then diorang ckp "Sedaplah fie"... So aku nak share lah resepi ni...

Bahan untuk ayam:
Ayam (peha, wing) - potong kecil so that cepat masak. 
Bawang putih 3-4 ulas & Halia 1 inch- tumbuk lumat
Lada hitam
Garam
Tepung gandum @ tepung jagung

Cara-cara:
First, you kena toskan ayam yang telah dibasuh. Tos sehingga kering la. 
Lumur dengan garam(agak-agak) + lada hitam + bwg putih & halia ditumbuk lumut
Then, kita perap ayam itu dalam 10 minit. 

After 10 minutes, time to fry the chicken. 
salut ayam tersebut dengan tepung. aku prefer t.gandum. Tp up to u gais. which one do u prefer
Goreng lah sehingga masak ayam tersebut 

Sementara menunggu 10 minit perapan tu kita wat lah sauce nya dulu.

Bahan untuk sos:
Bawang putih 3 ulas - ditumbuk lumat
Cabai kering kisar
Sos cili dan tomato
Air
Gula 
Madu
Garam

Cara-cara:
Tumis bawang putih sehingga kekuningan (sedap bau nya tu)
After that, masukkan cabai kering kisar dalam 2-3 sudu besar 
kalau cabai tu pedaihhhh. kurangkan tau !
Add the sauces dalam 3 sudu
Masuk kan air. kacau sehingga pekat.
sementara tunggu pekat.
Masukkan madu 1 sudu besar
Masukkan garam dan gula (agak-agak2)

sos tu akan okay kalau dah pekat. cukup rasa dan masam2 gituuu

Okay lastly, after the chicken is fried well.  Masukkan ayam ke dalam sos kita yang sedap enak tu. kacau sehingga sebati. 
Hidangkan dalam pinggan dan taburkan bijiran di atas ayam tersebut. So you all boleh
makan ayam itu dengan nasi panas or dimakan sebagai kudapan . 


Inilah hasil ayam goreng korea daku tu.. Harap menitik la air liur you all
hahahahah

Selamat mencuba 

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman praktikal di DOSM Putrajaya

UiTM Tapah, Perak. Best ker??

Degree di UiTM Kota Bharu