Pengalaman praktikal di DOSM Putrajaya

Assalammualaikum.

Hye everyone. Entry kali ini aku nak ceritakan kisah sepanjang aku menjalani latihan industri di DOSM Putrajaya. First of all, aku ambil jurusan statistik di UiTM. Untuk melengkapkan semester aku yang terakhir, aku perlu menjalani latihan industri tidak kisah di mana pun dan sebagai apa pun. Since jurusan aku ni ada Final Year Project (FYP) lebih kurang thesis laaa selama setahun iaitu semester 5 and 6. So, it's easy to student untuk buat LI di mana2 organisasi atau company. 

There were many organizations that I have applied tp rejected due to my session. Maybe before aku dah ada yang applied and masuk so the companies berani reject aku. chewahhh!!! Antara organisasi yang aku applied adalah KWSP, TH, PERANGKAAN. All of this aku pilih di Kuantan, Pahang since aku stay Kuantan. Tapi kesemua organisasi ni reject aku huhu. Nak cry sgt. So, disebabkan aku ni nak tahu lah real work environment di Perangkaan, aku applied di HQ which is located at Putrajaya. Alhamdulillah, aku berjaya ditempatkan di sana. Itulah dinamakan takdir yang membawa diriku di situ for vague reasons. 

Kalau ikutkan hati ini mahu je apply di majlis perbandaran tp aku dah fikir what kind of work yang boleh aku buat disitu. hmmmppp.. Orang tanya kenapa x apply dekat private? Aku ada reason aku sendiri iaitu aku nak tahu bagaimana kerja di dalam organisasi perangkaan. Kukuh x alasan aku tu??? 😍

So after dapat offer letter, aku masih ragu dengan keputusan aku disebabkan beberapa faktor. Faktor pertama adalah kenderaan, kedua perbelanjaan yang tinggi dan ketiga adalah tempat tinggal 😠😠😠..

Back to three factors tadi. Aku stay Putrajaya di rumah cousin aku so aku plan nak beri la duit poket every month. Aku pos moto (Blue Baby) aku tu so senanglah aku nak pergi kerja (kalau hujan? tu lain fikir) dan aku harus buat jadual perbelanjaan aku so aku boleh estimated seminggu berapa ringgit I could spent. 

Aku ditempatkan di bahagian perangkaan pertanian dan alam sekitar. At first, I have a bit confiuss sbb aku ni pertanian atau alam sekitar??? hahahah plus ada dua level. I asked the operator at lobby, then she said I should reported at level 5. The admin asked me to punch card and fill the forms 😆. Pishang juga la aku tunggu pengarah bahagian hampir sejam 😫 dengan perasaan berdebarnya. Normal tau kalau nevesss tu. 👅

Aku telah ditempatkan di seksyen SEEA di level 3. Bahagian ini dipecahkan kepada 3 seksyen iaitu pertanian, alam sekitar dan SEEA. dan setiap seksyen ni ada pecahan unit. So, bermula kehidupan aku sebagai pelajar praktikal. 

Kerja2 yang diberikan kepada aku boleh tahan juga lah. Environment kerja sgt best sebab masing2 kelakar. They have their own bonding. Aku di sini selama empat bulan. Dari 3rd Sept - 21st Dec 2018. Banyak yang aku belajar di sini. Tetapi bagi aku 4bulan terlalu singkat untuk mengenali seksyen ini dengan mendalam. 

Kalau aku luahan kerja2 aku bukan paham kan. Tetapi aku boleh nampak lah sedikit2 kerja perangkawan ni mcm mana. huhuhu.... So, di sini aku ada sedikit lah nasihat to those yang nak intern tu. 
1st: Korang intern la di tempat yang relate dengan program korang sendiri so xdelah korang rasa mcm zero huhuhu... 
2nd: Kalau boleh laaaaaaa cari tempat yang offer allowance huhuhu
3rd: Jangan takut kalau dapat tawaran jauh dari tempat sendiri dan plan well k
4th: Appearance, attitude and relationship kena jaga. 

okay nak share gambar pulekkkk...


Bye2👋👋👋









Thanks sudi baca. ❤❤❤
Jangan lupa follow ig aku : fitrahnurrr_ n FB aku Cik Nur Fitrahh


















Comments

Popular posts from this blog

UiTM Tapah, Perak. Best ker??

Degree di UiTM Kota Bharu