Kota Bharu always in my heart

Assalammualaikum.

After two years aku menetap di Kota Bharu. Akhirnya aku berjaya menamatkan 
study aku di UiTM Kota Bharu. Dah habis semester 6, baru la UiTM Kota Bharu dapat pindah ke Lembah Sireh. Now, UiTM Kota Bharu jadi UiTM Lembah Sireh. More strategic and convenient.

First of all, aku nak cerita bagaimana aku boleh study di UiTM Kota Bharu.
Aku dapat penerapan UiTM after I finished my Diploma. Masa Diploma dulu aku ambil program sn math and sambung program Statistik bila masuk Degree. Aku tukar aliran ni pun bukan aku tak boleh bawa math. Tapi sebab aku nak challenge diri aku either I can do or not. 

People said Stats is easy but not for me wehh. During Diploma, bila kena register subject that related with stats. Seriously memang tak suka. Plus aku bukannya pelajar harapan sekolah malahan bukan pelajar pintar dan terbaik, So that is y aku always complain why susah sgt subjek ni. hahahaha... Kalau kawan2 aku pilih stats as their path because they love with this subject but Im differ. I chose this program bcs aku nak buktikan yang aku boleh buat sebenarnya... kot? 

Actually, aku ada sedikit keliru dengan diri sendiri. Orang pilih sesuatu disebabkan passion diorang and they want to. Instead of me, aku tiada pun cita2 yang kukuh. I just want to be a person in which
I can do everything. Itu jer. Aku minat akaun tp aku tak beria pun dalam bidang itu. Aku minat math sebab aku jenis suka fikir yang berbelit2. Aku memang tak suka membaca but sometimes I prefer to do that because I want to be a person who have knowledge. Bukan sekadar pandai di atas buku dan pegang pensil semata-mata. 

Masuk penerapan UiTM ni aku jump ke semester 3 since aku dapat PC for a few subjects. So, I spent 2 years which is from semester 3 until 6. For fulfill the subject requirement so I should do the internship. 

UiTM Kota Bharu ni dia lain la dari U lain. Nama pun campus city an. Kemudahan U ni memang kurang. Tak perfect macam U lain. Ada dewan, kafe, padang dll. Semua sewa. Macam na main badminton. Kena sewa. Macam tulah. U pun pakai rumah kedai. But one thing yang orang tak kan dapat adalah bonding between students and lecturers. Seriously, all lecturers mmg best n tak boleh dinafikan lah keseronokkan berkomunikasi dengan para pensyarah di sini. Advisor pun dah macam mak mak kita hahahahha walaupun depa ni muda jerr. 

okay my advisor Madam Shamsurnarnie. She such a kind hearted person. So bonda sgt. So kalau u adik2 dapat dia sebagai advisor. syiokk lahhh. 

Tapi tulah, kalau nak kejar cita2 jangan dilihat kelemahan institusi itu tapi pandang lah kelemahan sendiri. Can U survive after grad? Majikan kita tidak akan tanya awak ni belajar U yang mcm mana? Macam mana characteristics U awak tu. They dont. Tak kisah lah kau belajar di mana atau perfect U kau tu kalau kau tak boleh survive after kau habis study. You're nothing weh. 

Kawan2 aku selalu merungut why mereka dicampak kan dekat U yang macam tu. Seriously, aku pun rasa macam tu. Tapi bila aku fikir balik lahh. Maybe kat sini lebih baik dari tempat lain? Aku bersangka baik je. Bukan senang aku nak think +ve ni. Asalkan aku dapat sambung program Stats. Tak kan aku nak pilih sesuatu bidang tu berdasarkan ciri2 institusi tu? Cerdik sikit lahh... hahahahah

Bukan selamanya kita belajar di situ pun. So my advise here. Be brave, strong dengan apa yang telah Allah tentukan untuk kau. Misal itu yang terbaik untuk engkau. 

"Semoga perjalanan dan urusan Nur Fitrah Mohd dipermudahkan"



Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman praktikal di DOSM Putrajaya

UiTM Tapah, Perak. Best ker??

Degree di UiTM Kota Bharu